24.02.2015


 

Úspech modelu Ypsilon je výsledkom víťaznej rovnice, záblesku štylistickej inšpirácie spájajúcej sa so štúdiom a povedomím o trendoch a meniacich sa potrebách zákazníkov a tiež výskumom trhu a konkurenčných modelov. Inými slovami tento proces je veľmi náročný a ambiciózny a bude preverený tou najprísnejšou porotou: časom.

 

So štyrmi generáciami a viac ako 2,7 milióna predaných vozidel v Európe sa Lancia Ypsilon počas tridsiatich rokov existencie vyvinula do skutočnej štýlovej ikony. Čiastočnú zásluhu majú na tom aj špeciálne série, ktoré vyjadrujú prestížne partnerstvo alebo rôzne špecifické technologické a štylistické úpravy.

 

Prvá generácia: Y10, originál (1985-1995)

Prvý model Y10, ktorý bol dielom štúdií Pininfarina a Giugiaro a tiež štylistického centra Fiatu bol predstavený v roku 1985 na ženevskom autosalóne.

 

Vozidlo bolo v Európe predávané pod značkou Lancia, v Taliansku, Francúzsku a v Japonsku potom pod značkou Autobianchi. Malý mestský automobil vtedy prevrátil všetky doterajšie štandardy vrátane aerodynamiky (cx 0,31 bolo jedno z najlepších v kategórii). Revolučný bol tiež zážihový motor F.I.R.E. a omega konfigurácia zadnej nápravy či farebné kombinácie vrátane čierneho veka batožinového priestoru.

 

Štandardná výbava zodpovedala vyššej kategórii: elektricky ovládané okná, centrálne zamykanie, delené zadné sedadlá, elektricky ovládané strešné okno a elektronicky riadená klimatizácia s LED displejom.

 

O rok neskôr bola predstavená Lancia Y10 4WD, úplne jedinečný model ponúkajúci elektropneumatický pohon všetkých kolies s voľnobežkami zadných kolies, ktoré sa aktivovali pri pohone prednej nápravy.

 

Lancia Y10 bola vyrobená vo väčšom počte než ktorýkoľvek iný model značky. Bol to najpredávanejší model v Taliansku: v roku 1987 bolo v rodnej krajine registrovaných cez 150 000 vozidiel. Tento model vznikol tiež v rade špeciálnych sérií: FILA (1985), Martini a Missoni (1987), Ego (1991), Mia a Avenue (1992), Ville a Sestriere (1994), pričom každá z nich priťahovala určitú špecifickú skupinu zákazníkov.

 

Druhá generácia: Lancia Y, posilnený koncept vozidla šitého na mieru (1996-2003)

V roku 1996 sa svetu predstavila Lancia Y s ešte elegantnejšími tvarmi a osobitejším výrazom. Vozidlo bolo charakteristické úplne novými tvarmi karosérie (štyri oblúky), ktoré boli v danú dobu veľmi originálne a fascinujúce a odrážali tvary historických modelov Lancie, ako napríklad Ardea alebo Appia.

 

Lancia Y bola okamžitým hitom, najmä u žien. Väčší a pohodlnejší model pripomínal projekt Kaleidos (ponúkajúci možnosť výberu farby auta z viac než 100 rôznych metalických farieb). Na dotyk jemné interiéry a oslňujúci škála príslušenstva a voliteľných doplnkov z neho urobili doslova hit. Ďalším pozoruhodným rysom, ktorý sa zachoval aj v ďalších generáciách, bolo centrálne usporiadanie panelu s kontrolnými ukazovateľmi.

 

Medzi výnimočné a veľmi úspešné série tejto generácie patrili modely Blue Elephant a Red Elephant (1997), Cosmopolitan (1998), Dodo (2001) a Vanity a Unica (2002).

 

Tretia generácia: Lancia Ypsilon, módny mestský automobil (2003-2011)

Nová generácia bola predstavená v roku 2003 a stala sa akousi malou vlajkovou loďou značky Lancia. Inšpiráciu našla v modeli Lancia Ardea z roku 1939, najmä pri pohľade zozadu. Zadná časť vozidla bola totiž modernou interpretáciou pôvodných línií Ardey a stala sa kľúčovým prvkom tohto módneho mestského vozidla.

 

Medzi skvelé vlastnosti patrila priestrannosť, elegancia a vysoko kvalitné materiály v interiéri, teda kombinácia, ktorú majitelia často opisovali ako „mobilná obývačka". Celkový dojem zlepšovalo dvojtónové spracovanie s historicky ladenými farbami.

 

Tento model sa objavil tiež s dieselovým preplňovaným motorom MultiJet ako športová verzia MOMODESIGN s výkonom 105 k. V danú dobu sa jednalo o najsilnejší dieselový motor segmentu B.

 

Lancia Ypsilon sa v rovnakom čase zamerala tiež na ekologický aspekt a predstavila verziu Ecochic poháňanú LPG. Táto verzia kombinovala ohľaduplnosť k životnému prostrediu, štýl a nesmiernu eleganciu.

 

Medzi najznámejšie špeciálne série patrili Passion (2003), B-Colour (2004), MOMODESIGN (2005), MOMOSport (2007), Moda Milano (2008), Versus (2009) a ELLE (2010).

 

Štvrtá generácia: Lancia Ypsilon (2011-dodnes)

Štvrtá generácia Lancie Ypsilon sa predstavila na 81. medzinárodnom autosalóne v Ženeve. Išlo o úplne prepracovaný model s novými tvarmi karosérie, ktoré boli modernou interpretáciou línií Lancie Ardea. Súčasne ale vozidlo štylisticky čerpalo inšpiráciu vo svojom väčšom súrodencovi Lancia Delta.

 

Charizmatická krása a pôvab urobili z tohto modelu priamo dômyselné a štýlové vozidlo, ktoré malo úplne jedinečné postavenie, ale tiež veľkorysejšie rozmery a všeobecne širšie zameranie. Vôbec prvýkrát sa Lancia Ypsilon objavila v päťdverovej verzii, ktorá ponúkla väčší komfort pri zachovaní typického šarmu, technologickej výnimočnosti a jedinečného štýlu Lancia.

 

Tento model ponúkol tiež širokú škálu motorizácií, najmä inovatívny motor na zemný plyn TwinAir Turbo s výkonom 80 k a verzii 1.2 LPG. Medzi obľúbené verzie patrili modely Black&Red (2011), Elephant '13 a MOMODESIGN (2013), Elephant '14 a ELLE (2014). A teraz nadišiel čas pre novú špeciálnu sériu Ypsilon 30th Anniversary, ktorá prináša nové poňatie štýlovosti.

 


najnovšie videá

rozšírené vyhľadávanie

Vyhladávanie...

Od
Pre
Vyhladávanie

Najnovšie príspevky